HiKaYat ALaM SeNgKeTa.

...Tersurat Bicara Rahsia...

1:03 AM

kampung ميت العامل

Posted by alamsengketa |

Alhamdulillah..syukur pada Allah...kerana saya dapat berkenalan dengan seorang Arab( m. essam) yang baik hati....teman sekuliah saya.....beberapa kali dia mengajak ke kampung dia sebaik saja kuliah cuti bermula pada bulan 6 yang lepas... Akhirnya saya dapat meluangkan masa menziarah dia pada puasa ke-6...untuk merasa pengalaman berbuka puasa & sahur bersamanya..

Sebenarnya sudah 2 kali saya datang & tidur di kg itu sebelum ni....cuma kali ini saya datang dalam bulan puasa...jarak perjalanan memakan masa lebih kurang 1/2 jam dari Dirasat. Bersama 2 teman(adnan & azmi) kami bertolak sebelum Asar dan sampai tidak lama kemudian, ....Alhamdulillah tiada kesulitan sepanjang perjalanan.

Sebaik tiba..kami sepakat berjalan kaki dari jalan masuk kg tersebut hingga ke rumah M.Essam supaya lebih santai...(lebih kurang 15 minit laa)...sambil-sambil tu boleh la tengok aktiviti & gelagat orang kampung. Lagipun ini adalah kali pertama Azmi ke situ.. Berbeza dengan saya & Adnan..klu nak cepat boleh naik tut-tut

Kg tersebut tidak banyak beza dengan kg 2 lain di Mesir.. Orang2 kg pun seakan sudah biasa dengan kedatangan orang luar...dan tidak pelik dengan kedatangan kami.. M. essam menyambut mesra kedatangan kami sebaik tiba di rumahnya. Beberapa ungkapan seperti..syarafna...munawwar dilafazkan oleh M essam dan keluarganya serta beberapa orang kg sebagai memuliakan tetamu...

Waktu berbuka memang saya tunggu2.....perut dah lapor.....memang sedap lauk berbuka....nasi...& ayam panggang...perghhhhh... sahur pulak....macam biasa la, makan makanan arab Mesir...aish Baladi..dan to'miah..keju yang masin gila2..dan jeruk zaitun,,.ful sudani(kacang)... saya makan je...sedap juga....Kami cuma tidur satu malam kerana ada kerja laa esoknya...insyaAllah kami akan datang lagi..M.Essam pun marah2 sebab kami nak pulang cepat..hehe....lain kali datang lagii...

0 comments:

Post a Comment

Subscribe